Hoe houdt u controle over uw inbox?

Handige e-mailtips voor het vergroten van uw persoonlijke effectiviteit

Hoe houdt u controle over uw inbox?

E-mailen is een onderdeel van ons dagelijks leven. Aan de ene kant helpt het u om de zaken op orde te en gemakkelijk contact te leggen. Maar soms bent u teveel tijd kwijt met het beantwoorden van die eindeloze mailstroom. In plaats van een handig communicatiemiddel is het nu een bron van irritatie. We geven u een aantal tips voor een gestroomlijnd e-mailverkeer, om zo controle over de inbox te krijgen én te houden.

Verhoog uw persoonlijke effectiviteit
Wanneer u e-mail effectief inzet kan het u tijd en energie besparen. Het is een middel waarmee u uw persoonlijke effectiviteit gemakkelijk kunt verhogen. Om controle te houden over uw inbox hebben we een aantal tips opgesteld.

E-mail checken tijdens een vergadering of even snel een mailtje beantwoorden tussen twee afspraken in? Het zijn acties die u wellicht herkent. Want u wilt altijd bereikbaar zijn of heeft het gevoel geen urgente mails te willen missen. Begrijpelijke reacties, alleen effectief is het allerminst. We geven u een aantal tips hoe u wel effectief met uw mail kunt omgaan en daardoor tijd kunt besparen.

    1. Kies uw momenten wanneer uw email gaat beantwoorden. Bijvoorbeeld 3 keer per dag: ochtend, in de middag en in de avond. Zo houdt u focus en kiest u bewust voor het moment om de mail af te handelen.
    2. Zet uw notificaties uit. Krijgt u automatisch een berichtje wanneer u een e-mail binnenkrijgt in Outlook, op uw iPad? Zet deze notificaties dan uit. Zo kunt u ongestoord aan het werk en bent u niet afgeleid door binnenkomende mail.
    3. Check eerst uw agenda in plaats van de mail. In Outlook kunt u de volgorde omdraaien wanneer u het programma opent. U komt dan niet meer standaard in uw inbox binnen, maar in uw agenda. Dit is handig als u bijvoorbeeld alleen even een afspraak wilt maken of nakijken. De mail in de inbox bekijkt u dan op een ander moment.
    4. Regels instellen. Leg in uw mailbox speciale regels aan voor het automatisch verplaatsen van mail of stel een e-mailroutering in. Bijvoorbeeld de regel dat veelvoorkomende mails (bijvoorbeeld herhaalrecepten) vanaf één mailaccount automatisch naar de printer worden gestuurd. In plaats het constant bijhouden van de mailbox, hoeft u voortaan alleen maar op de printer te kijken voor een overzicht van de binnengekomende mail.
    5. Manage de verwachtingen. Stel een auto-reply in wanneer u niet aanwezig bent of minder goed bereikbaar bent. Zo managed u de verwachtingen van diegene die u een mail heeft gestuurd.
    6. Gebruik de spam-filter. Niets is vervelender dan ongewenste mail in uw mailbox. Zet daarom de spamfilter aan!
    7. Houd uw inbox leeg. Archiveer uw mailbox. Versleep mailtjes naar bepaalde mappen, heeft u een mail gelezen en zijn er geen acties meer aan verbonden? Dan kunt u deze verwijderen uit uw mailbox. Zo houdt u het overzicht welke mailtjes nog actie behoeven en welke zijn afgehandeld.
    8. Zorg voor eenduidige opmaak. Een representatieve mail die past bij de gehele organisatie straalt professionaliteit uit. Zorg daarom dat de opmaak van de mail (header, emailhandtekening) zoveel mogelijk is gestroomlijnd. U kunt bijvoorbeeld het format voor de emailhandtekening gemakkelijk delen met uw collega’s.

Lees ook ons blog met slimme mailtips voor uw bedrijfsvoering. Nieuwsgierig wat Olyses als ICT-partner voor u kan betekenen? Neem contact met ons op.

Comments are closed.