De afgelopen jaren is het zorgveld op ICT-gebied enorm geprofessionaliseerd. Op iedere werkplek wil je als zorgmedewerker kunnen e-mailen, verwijzingen opmaken, documenten inzien en soms zelfs metingen willen verrichten waarvoor je vroeger naar het ziekenhuis moest. Een computer moet aan vele behoeften voldoen. Maar wat betekent dat voor ons, uw ICT-partner? Wat houdt het werk tegenwoordig in en waarom duurt een bezoek soms langer dan verwacht? In deze blog geven we u een kijkje in de keuken van Olyses.
Weet u het nog? Een aantal jaar, zeg vijf, geleden had u misschien een enkele computer staan waar e-mail op binnen kwam. Als er al e-mail was…En verder was de pc handig voor uw primaire zorgsysteem, zoals Medicom. Dezelfde brieven werden regelmatig opnieuw getikt, want er was geen goed georganiseerde centrale opslag en archieven waren nog grote kasten met dossiers. Het vervangen van een pc deden we (mits voorbereid) binnen een half uurtje.
En nu?
Tegenwoordig is een werkplek een meer complete, maar ook een meer complexe aangelegenheid geworden. Computers moet kunnen e-mailen, scannen, printen en naast een zorgsysteem (HIS of XIS) allerlei verschillende applicaties kunnen draaien voor verwijzingen, declaraties, metingen, inhoudelijke ondersteuning, ketenuitwisseling etc. Want ook al bevindt het zich op internet, het zijn tegenwoordig complete applicaties die uw oudere pc een hoop werk bezorgen. U hebt een server en back-ups om dataverlies te voorkomen. Daarmee is het aantal hulpvragen en de mate van investeren fors gestegen. Wij zijn intussen een heuse partner geworden. Maar wat gebeurt er nu precies wanneer een (nieuwe) werkplek gebruiksklaar wordt gemaakt?
Stap 1
U wilt een computer vervangen. Wij maken een inventarisatie van de bestaande pc en noteren welke informatie, applicaties en beveiligingscertificaten erop staan en welke printers, randapparatuur, netwerkschijven en instellingen er worden gebruikt. Belangrijke documenten en bestanden gaan naar een tijdelijk medium en nieuwe wensen en behoeften worden in kaart gebracht. De computer wordt stukje bij beetje ontleed, zodat de nieuwe pc op dezelfde manier wordt opgebouwd. ICT staat voor maatwerk.
Stap 2
Is het tegenovergestelde van stap 1. De computer wordt exact nagebouwd. Een 2.0 versie dus. Gedurende dit proces nemen wij meer dan 200 kleine en grote beslissingen. Welke software moet er terug op, welke functies zijn belangrijk, doen alle applicaties en verbindingen het? Deze testfase is belangrijk voor het uw gebruiksgemak later. Maar dit proces kost ook veel tijd. Dit betekent in de praktijk dat wij uw computer op locatie in orde maken. De duur voor het gebruiksklaar maken van een werkplek kan enkele uren duren. Iets om rekening mee te houden.
Stap 3
Uw werkplek is gebruiksklaar en in bedrijf. Toch kan het zo zijn dat u in de praktijk tegen één of meerdere gebruikersproblemen aanloopt. Geen nood! De servicedesk van Olyses biedt uitkomst. Ook wanneer u geen specifiek supportabonnement bij ons hebt afgesloten, blijven wij in het kader van de nazorg tot enkele weken na installatie van een nieuw systeem aanspreekbaar en bereikbaar voor al uw vragen.
Tip
De technologie maakt flinke sprongen, de complexiteit van een computer stijgt en de kennis die ervoor nodig is om een apparaat optimaal te laten functioneren neemt toe. Dit betekent voor ons als ICT-dienstverlener dat wij breed ontwikkeld moeten zijn. Dit betekent echter ook dat u als klant rekening moet houden met een serieuze investering op ICT-gebied en dat het inschakelen van een professioneel bedrijf tijd en geld kost. Een investering die u op termijn gelukkig weer terugverdient en het werkplezier aanzienlijk verhoogt. Maatwerk loont.